Урок інформатики

Тема: Стовбчасті та секторні діаграми, їх об’єкти і властивості. Створення та форматування діаграм. Аналіз даних поданих на діаграмі. 


Мета:

Навчальна:

• ознайомити учнів з призначенням та алгоритмом побудови діаграм та графіків у табличному процесорі Excel;

• формувати практичні навички використання діаграм та графіків для наочного представлення інформації, поданої у вигляді електронної таблиці.

Розвиваюча:

• формувати аналітичне та логічне мислення учнів засобами табличного процесора; розвивати критичне мислення дітей;

• розвивати уміння складати план дій і виконувати його;

• розвивати творчу уяву, креативність.

Виховна:

• продовжити формувати здоров’язберігаючі компетентності користувача ПК;

• формувати інтерес до предмету засобами графічного подання інформації;

• виховувати вміння долати труднощі і самовдосконалюватись;

• сприяти розвитку комунікаційних вмінь та вміння об’єктивно оцінювати свою діяльність.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Забезпечення уроку:

технічне:

• персональні комп'ютери класу;

• проектор, ноутбук;

програмне:

MS Excel 2003, NetOp School;

дидактичне:

• презентація до уроку;

• тестові завдання;

• файли із завданнями.

План уроку.

1. Організаційний момент. (2 хв.)

2. Актуалізація опорних знань. (5 хв.)

3. Мотивація вивчення нового матеріалу (2 хв.)

4. Повідомлення теми і мети уроку (2 хв.)

5. Вивчення нового матеріалу (10 хв.)

6. Закріплення, систематизація та узагальнення. (10 хв.)

7. Контрольно-коригуючий етап. (9 хв.)

8. Підведення підсумків уроку. (5 хв.)

9. Домашнє завдання (2 хв.)
Хід уроку.

1. Організаційний момент:

Учитель. Доброго дня вам, діти! Я рада вас бачити і сподіваюся на плідну співпрацю. Сьогодні сонячний день, відчуваю гарний настрій і я сподіваюсь, що ми досягнемо тих цілей, які поставимо на уроці. Отже, почнємо.

Епіграфом до нашого уроку стануть слова Конфуція:                      Я чую - я забуваю,

Я бачу - я запам'ятовую,

Я роблю - я розумію.

Я невипадково вибрала цей вислів великого китайського філософа. Сьогодні дієслова чую, бачу, роблю будуть супроводжувати нас на уроці. Ви будете слухати, бачити і виконувати.

2. Актуалізація опорних знань.

Не перший урок з темі «Системи опрацювання табличних даних», тому ви вже володієте певними знаннями, вміннями та навичками опрацювання табличної інформації. Щоб рухатись далі, спочатку повторимо і перевіримо ваші теоретичні знання, для цього запустіть програму МyTest і починайте тестування.

Приступаючи до роботи з комп’ютером, пригадайте правила техніки безпеки. За необхідністю зверніться до інструкції, яка розміщена у ваших папках на 1 аркуші. Успіхів вам.

(Виконання учнями тесту (4 хв.))

Оголошення результатів.

А далі пропоную завдання для перевірки практичних навичок. Виконання цих завдань, стане основою для роботи на сьогоднішньому уроці. (Додаток 2):

Прочитайте завдання:

Норми харчування для дітей і підлітків

З одного грама вуглеводів людина отримує 4,1 ккал, з одного грама жирів – 9,3 ккал, з одного грама білків – 4,2 ккал.

Діти 1-3 років повинні отримувати в день 53 г білків, 53 г жирів, 212 г вуглеводів. Діти 4-6 років повинні отримувати в день 68 г білків, 68 г жирів, 272 г вуглеводів. Діти 7-10 років повинні одержувати в день 79 г білків, 79 г жирів, 315 г вуглеводів. Хлопчики 11-13 років повинні отримувати в день 93 г білків, 93 г жирів, 370 г вуглеводів. Дівчата 11-13 років повинні отримувати в день 85 г білків, 85 г жирів, 340 г вуглеводів. Хлопчики 14-17 років повинні отримувати в день 100 г білків, 100 г жирів, 400 г вуглеводів. Дівчата 14-17 років повинні отримувати в день 90 г білків, 90 г жирів, 360 г вуглеводів.

Відкрийте файл Таблиця до завдання 1.xls, розміщений на робочому столі. В ньому вам запропонована таблиця (Додаток 3), яку треба доопрацювати. Прочитайте завдання, які ви маєте виконати і (за необхідності) перед виконанням роботи задайте запитання, чекаю 0,5 хв.

Завдання:

üдодати рядки для дівчат 11-13 років та хлопчиків 14-17 років і вписати відповідні значення кількості білків, жирів та вуглеводів;

üдодати стовпець і вписати необхідні формули для обчислення загальної кількості енергії, необхідної дітям різного віку.

За необхідністю (разом з учнями) надається консультація:

Øяк додати до таблиці стовпець? (Виділити стовпець, перед яким треба вставити новий, і виконати Вставка => Столбец)

Øяк додати до таблиці рядок? (Виділити рядок, перед яким треба вставити новий, і виконати Вставка => Строка)

Øз чого починається запис формули в Excel? (Із знаку «=»)

 

Збережіть книгу у власній папці у файлі з іменем Вправа_1.xls.

(Виконання завдання учнями. (4 хв.))

 3. Мотивація вивчення нового матеріалу.

Запитання до учнів:

·       У якому вигляді була представлена інформація у вашому завданні? (В текстовому)

Ви заносили інформацію в ЕТ, тому її зовнішній вигляд було трансформовано. Чи став її вигляд більш наочним? (Так)

·       А чи зручний такий вигляд для аналізу інформації? Скажіть, будь ласка, чи можна, зразу проаналізувавши таблицю, дати відповідь на питання про те, хто витрачає більше енергії: хлопці 11-13 років чи дівчата 14-17 років. (Ні)

·       А який більш наочний вигляд подання числової інформації для її аналізу вам відомий? Підказка: ви зустрічалися з ним на інших предметах, таких, як математика, географія тощо. (Діаграми)

Абсолютно вірно. Саме такий спосіб представлення інформації як діаграми дозволяє зручніше і швидше аналізувати результати обробки даних.

 4. Повідомлення теми і мети уроку.

Отже, тема сьогоднішнього уроку: «Діаграми в Excel». (Відкрили зошити, записали дату і тему уроку).

Формулюю мету: сьогодні на уроці ми з вами ознайомимося з принципом побудови діаграм за допомогою майстра діаграм. Якими є цілі нашого уроку ви бачите на слайді, а тепер, виходячи з них, спробуйте сформулювати задачі уроку (записую на дошці). Варіанти: (дати чітке означення діаграми; розглянути види графіки, що використовуються в Excel; навчитися обирати для розв’язання задачі оптимальний тип діаграм; навчитися будувати різні типи діаграм за допомогою Майстра діаграм; удосконалити вміння аналізувати дані на діаграмах)

 5. Вивчення нового матеріалу.

Діти, на минулому уроці Чемерис Дмитро отримав завдання підготувати повідомлення про типи діаграм, які ми раніше вивчили. І сьогодні він представлятиме нам свій міні-проект «Діаграми та їх типи». (запис у зошит означення діаграми)

Дякуємо, Дмитро. Чи є зауваження до його роботи, чи все було зрозуміло, цікаво?

(слайд 6,7) Ви зараз уважно слухали повідомлення, тому з легкістю визначите, який тип діаграми найкращим чином наочно представляє дані:

Задача 1. Порівняти середній зріст хлопців та дівчат 11-А та 11-Б класів.

Задача 2. Порівняти процентне співвідношення учнів вашого класу за рівнями навчальних досягнень.

Ви пам’ятаєте, скільки потрібно було докласти зусиль на математиці для того, щоб побудувати діаграму чи графік.

А сьогодні ми з’ясуємо, як за допомогою майстра діаграм це робити достатньо швидко і наочно.

Для цього розглянемо наступну задачу. Використовуючи дані з таблиці, з якою ви працювали в першому завданні, побудувати діаграму для порівняння кількості жирів, білків та вуглеводів, яку треба отримувати хлопчикам і дівчаткам вашого віку.

Для того, щоб побудувати діаграму, в першу чергу нам необхідно створити таблицю з даними і виділити діапазон клітинок. (Оскільки таблицю з даними ми вже створили, то виділяємо необхідний нам діапазон). Потім потрібно викликати Майстер діаграм. Для цього в меню Вставка потрібно вибрати команду Діаграма або натиснути на кнопку Мастер диаграмм       на Панелі інструментів Стандартна.

Після запуску Майстра діаграм на екрані з'являється перше діалогове вікно. За допомогою чотирьох діалогових вікон Майстер діаграм збирає всю інформацію, необхідну для побудови діаграми.

Крок 1: вибір типу діаграми.

Якщо таблиця вже містить дані, то на першому кроці потрібно вибрати тип діаграми. Для того, щоб вибрати один з типів діаграм, слід у вкладці Стандартные в групі Тип вказати потрібну вам діаграму. У групі Вид можна вибрати один із запропонованих варіантів зображення діаграми даного типу (ЕТ використовує 14 стандартних типів діаграм і 20 нестандартних).

Для продовження побудови діаграми слід натиснути на кнопку Далее>. В результаті ви потрапите в друге діалогове вікно Майстра діаграм.

Крок 2: задання вихідних даних діаграми.

У другому вікні Майстра діаграм вказується, які дані використовуються при побудові діаграми. Це вікно містить дві вкладки: Диапазон данных і Ряд.

Якщо перед запуском Майстра діаграм була виділена одна клітинка, то в полі Диапазон буде вказано адресу всіх заповнених клітинок стовпця, який містить виділену клітинку. Якщо перед запуском Майстра діаграм був виділений інтервал осередків, то в полі Диапазон буде вказана адреса виділеного інтервалу.

У вкладці Ряд містяться адреси і назви рядів даних (тобто рядків вашої таблиці), які при бажанні можна змінити. Якщо вихідна таблиця не містила назв рядків і стовпців, то Excel присвоїть кожному ряду стандартне ім'я: першому рядку - Ряд 1, другому - Ряд 2 і т.д. Щоб змінити стандартне ім'я слід в полі Имя ввести потрібний вам текст.

Для переходу в наступне вікно Майстра діаграм потрібно натиснути на кнопку Далее>.

Крок 3: задання параметрів діаграми.

Третє вікно містить шість вкладок, в яких містяться команди, що дозволяють задавати характеристики осей, назву діаграм, заголовки для осей, легенду, назви міток на осях, підписи значень на осях і т.д.

Крок 4:вибір розміщення діаграми.

В останньому вікні Майстра діаграм можна вибрати, чи помістити діаграму в робочий аркуш або створити її на окремому аркуші.

Ось які результати ми отримали.

Фізкультхвилинка для очей.

6. Закріплення, систематизація та узагальнення.

Отже, давайте складемо алгоритм побудови графіків і діаграм у програмі Excel і запишемо його в зошит.

Для створення діаграми нам необхідно:

1. Створити таблицю з числовими даними і виділити необхідний діапазон.

2. Запустити майстер діаграм і з його допомогою:

а)    вибрати тип діаграми.

б)    уточнити вихідні дані.

в)    задати параметри діаграми (заголовки, легенду, осі, лінії сітки, таблицю даних).

г)     вибрати розміщення діаграми.

3. Форматувати й редагувати області діаграми, якщо це необхідно.

А тепер, я вважаю, що наші теоретичні знання можна закріпити на практиці.

Навчальна практична робота.

Знов повернімося до завдання, з якого ми почали урок. 

Відкрийте файл Вправа_1.xls, розміщений на Робочому столі у вашій папці.

Побудуйте діаграму, що відображає загальну кількість енергії, необхідної дітям різного віку.

Хочу зауважити, що при побудові діаграм бажано дотримуватись тих же правил, що ми використовували при створенні презентацій, аби ваші діаграми несли максимум корисної інформації.

Нагадую вам, що ви можете скористатися підказкою «Покрокова побудова діаграми».

 7. Контрольно-коригуючий етап.

Перевіримо, як ви виконали завдання і чи доречні типи діаграм та вимоги до їх оформлення використали при розв’язання задач.

Оцінювання.

 8. Підведення підсумків уроку.

Підіб'ємо підсумки сьогоднішнього заняття. (слайд 16)

– Скажіть, що ж таке діаграма? (Діаграма - це подання даних таблиці в графічному вигляді, що використовується для аналізу і порівняння даних).

– Які типи діаграм ви знаєте? (кругова, гістограма, стовпчасті, графік і т.д.). Молодці. До речі, чи є сьогодні на уроці слова, які потраплять до вашого глосарію?

– Чи добре ви сьогодні попрацювали? Чи виконали ми поставлені на початку теми задачі? Чи є учні, у яких залишилися питання щодо побудови чи використання діаграм?

 9. Домашнє завдання. 

1. п. 2.7, конспект.

Знати означення діаграми, вміти обрати потрібний тип діаграми, виходячи з змісту задачі, знати алгоритм побудови діаграми,.

2. Знайти в Інтернеті чи в додатковій літературі інформацію про чинники, що впливають на здоров'я людини. Побудувати відповідну діаграму.

3*. № 9* с. 108.

Запустіть табличний процесор Excel. З’ясуйте, використовуючи Довідку, особливості побудови Біржової, Поверхневої, Кільцевої, Бульбашкової та Пелюсткової діаграм. Створіть таблицю часу, який ви витрачаєте щодня протягом тижня для підготовки домашнього завдання. Побудуйте за даними цієї таблиці по одній діаграмі кожного з розглянутих типів. Збережіть книгу у власній папці у файлі з іменем Вправа 2.7.9.xls. (Результати представити на наступний урок на будь якому носії.) 

Презентація до уроку

Download
презентація
діаграми табличного редактора
Побудова діаграм в Excel.pdf
Adobe Acrobat Document 9.4 MB

 

  Інструкція з техніки безпеки під час роботи за комп'ютером

1.Починайте роботу за комп'ютером тільки за вказівкою вчителя.

 2. Будьте уважні, дисципліновані, обережні, точно виконуйте вказівки вчителя.

 3. Дотримуйтесь відстань до екрана монітора - 60-70см.

 4. У кабінеті інформатики забороняється:

• чіпати з'єднувальні дроти, електричнні розетки;

• торкатися до тильної сторони всіх пристроїв;

• самостійно усувати будь-які несправності в роботі  апаратури;

• класти речі на апаратуру.

 5. При появі диму, запаху гару:

• негайно припиніть роботу;

• повідомте викладачу.

 6. При пожежі:

вимкнути компютер;

швидко і спокійно залишити приміщення;

          викликати МЧС (за номером 101).


Завдання 1

1.    Прочитайте завдання:

Норми харчування для дітей і підлітків

З одного грама вуглеводів людина отримує 4,1 ккал, з одного грама жирів - 9,3 ккал, з одного грама білків - 4,2 ккал.

Діти 1-3 років повинні отримувати в день 53 г білків, 53 г жирів, 212 г вуглеводів. Діти 4-6 років повинні отримувати в день 68 г білків, 68 г жирів, 272 г вуглеводів. Діти 7-10 років повинні одержувати в день 79 г білків, 79 г жирів, 315 г вуглеводів. Хлопчики 11-13 років повинні отримувати в день 93 г білків, 93 г жирів, 370 г вуглеводів. Дівчата 11-13 років повинні отримувати в день 85 г білків, 85 г жирів, 340 г вуглеводів. Хлопчики 14-17 років повинні отримувати в день 100 г білків, 100 г жирів, 400 г вуглеводів. Дівчата 14-17 років повинні отримувати в день 90 г білків, 90 г жирів, 360 г вуглеводів.

 

2.    Відкрийте файл Таблиця до завдання 1.xls, розміщений на робочому столі.

 

3.    Виконайте завдання:

üдодайте рядки для дівчат 11-13 років та хлопчиків 14-17 років і впишіть відповідні значення кількості білків, жирів та вуглеводів;

üдодайте стовпець і впишіть необхідні формули для обчислення загальної кількості енергії, необхідної дітям різного віку.

4.    Збережіть книгу у власній папці у файлі з іменем Вправа_1.xls.


Норми харчування для дітей і підлітків
  Білки, г Жири, г Вуглеводи, г
Діти 1—3 років 53 53 212
Діти 4—6 років 68 68 272
Діти 7—10 років 79 79 315
Хлопчики 11—13 років 93 93 370
Дівчата  14—17 років 90 90 360

Навчальна практична робота

1.    Відкрийте файл Вправа_1.xls, розміщений на Робочому столі у вашій папці.

2.    Побудуйте діаграму, що відображає загальну кількість енергії, необхідної дітям різного віку.

(тип і розміщення діаграми оберіть самостійно)

3.    Збережіть книгу у власній папці у файлі з іменем Вправа_2.xls.

 

4.    Перемістіть папку з Робочого столу в папку класу.


Пам'ятка побудови діаграми засобами Microsoft Excel

1) Виділити діапазон клітинок для побудови діаграми.

2) Знайти кнопку Мастер диаграмм           або Вставка —> Диаграмма

3) Вибрати тип діаграми. Клацнути по кнопці Далее.

  4) Вибрати дані.

Якщо діапазон даних був вибраний заздалегідь (виділені клітинки таблиці), то вся інформація, необхідна на наступному етапі роботи майстра, вноситься у відповідні поля автоматично. Якщо ні – задати діапазон на вкладці Диапазон данных.

На вкладці Ряд задати імена рядів діаграми. Клацніть на кнопці Далее.

5) Вибрати параметри оформлення різних частин діаграми.

Вкладка Заголовки введення назви діаграми і підписів осей.

Вкладка Оси відображення і маркування осей координат.

Вкладка Подписи данных відображення написів, що відповідають окремим елементам діаграми тощо.

Клацніть по кнопці Далее.

6) На останньому етапі вибирають робочий лист для розміщення діаграми. Клацніть по кнопці Готово.

7) Створену діаграму можна розглядати як формулу. Якщо внести зміни у дані, використані при її створенні, то діаграма зміниться. Готова діаграма складається з ряду елементів, які можна вибирати і змінювати. Обраний елемент позначається маркерами.

8) Натиснувши на маркері правою кнопкою миші і вибравши в контекстному меню пункт Формат, можна змінити зміст або оформлення елемента діаграми за допомогою діалогового вікна.