Готуємось до міського конкурсу "Евріка-2019"

Проект учениці 9 класу Остапчук Наталії

"Проектор з смартфону"

Проект учня 7-го класу Павлова Артема "Сонячний годинник"

2018-2019 н.р.

3Д проектор створений власноруч учнями 9-го класу Абдурахмановим Фаіком та Шукаєвим Іваном.

2018-2019 навчальний рік.

Проект створення спектроскопу власними руками ученицями 9-го класу Бігун Іриною, Герасименко Юлією та Джуматій Анастасією.

2017 - 2018 навчальний рік

Ось які спектри ми отримали від різних джерел світла!

Проект

Машинка на сонячній батарейці

Автори: учні 9-го класу - 

Дахович Віктор та Малюта Микола

вчитель: Тісевич Рімма Станіславівна

2016-2017 навчальний рік

Проект 

Мій улюблений дослід

КРИСТАЛІЗАЦІЯ

2016-2017 н.р.

За формою він трохи нагадує серце.

Ми його так і назвали

«Кришталеве Серце»

 

Можливо тому, що створювали ми цей кристалик з великою Любов’ю?

День ЗЕМЛІ

5 клас


Проект "ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ В ШКІЛЬНИХ ПРИМІЩЕННЯХ"

2016-2017 н.р.

Проект Первомайської ЗОШ І-ІІ ступенів №7

Номінація  "Раціональне та ефективне використання природних енергетичних ресурсів"

Дослідно-освітнецька компанія   

"Енергозбереження та культура споживання енергії - вимоги сучасного життя планети"

Управління освіти Первомайської міської ради Миколаївської області

Первомайська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів № 7

Первомайської міської ради Миколаївської області

 

Журнал корисних порад:

Дізнайся сам та розкажи друзям!

 

Тема: Ергозбереження та культура споживання енергії– вимоги сучасного життя планети

 підготували учні 8-го класу

Первомайської ЗОШ   І-ІІ ступенів №7

Ірина Ткаченко, Ірина Бігун, Юлія Герасименко, Рамхен Еммануіл, Джуматій Анастасія

Вчитель: Тісевич Рімма Станіславівна

 

 

 

 

 

Зміст                                                                                                          сторінка

 

 

Вступ…………………………………………………………………..            2

 

І. Основна частина ………………………………………………….           3

 

Наші дії. ………………………………………………………………           4

 

План проведення тижня «Енергозбереження»

в Первомайській ЗОШ І-ІІ ступенів №7 …………………………           4

 

Лінійка. Конкурс малюнків і плакатів. Виступ агітбригади ….           5

 

Проведення енергоаудиту шкільних приміщень ………………..          5

 

Інтерактивний семінар «Енергозбереження» серед учнів різних

вікових    категорій  ……………………………………………………    11

 

Робота в мікрорайоні. Підсумки тижня ………………………………   12

 

Література ……………………………………………………………….     14

 

Додаток 1 …………………………………………………………………    15

 

Додаток 2 …………………………………………………………………    16

 

Додаток 3 …………………………………………………………………    17

 

 

 Вступ

На початку нового навчального року, ініціативна група учнів 8 класу нашої школи вирішила провести дослідно-освітницьку кампанію з теми «Раціональне та ефективне використання природних енергетичних ресурсів» серед учнів школи, в їх сім’ях та серед жителів мікрорайону школи.

Пов’язано це, в-першу чергу з тим, що в нашій країні дуже гостро стоять проблеми з енергоносіями, їх використанням, з проблемою економії енергетичних ресурсів, їх раціонального використанням. Нам стало цікаво, а наскільки ми, учні школи, їх батьки, родичі, сусіди, обізнані з цими питаннями?

Коли ми зайшли до приміщень школи, ми побачили, як оновилася наша школа. Які гарні і затишні у нас кабінети, класи. Потрібно сказати, що наша школа – досить стара. Почала працювати у 1952 році! Її приміщення збудовані дуже давно, потребують постійного ремонту, оновлення. За останні роки було зроблено багато. В школі стало тепло, затишно, гарно. Дуже велику увагу ми - учні, працівники школи, наші батькі, міська влада приділяємо новим технологіям, методам в енергозбереженні. Замінюємо лампи розжарювання на енергозберігаючі, замінюємо старі дерев’яні вікна, двері, а в цьому році замінили стару дерев’яну підлогу на теплий лінолеум, держава разом з нашими батьками, спонсорами активно допомагає зробити нашу школу теплою, затишною домівкою, де ми почуваємось, як вдома.

Ми вирішили не зупинятися – дізнатися, а чи всі учні школи гарно обізнані в тому, як можна економити, що вони роблять для цього, які мотиви керують ними, а головне, навіть якщо їм відомі способи економії чи збереження тепла, енергії в будинках, чи здійснюють діти свої знання і вміння, чи можуть розповісти, пояснити про це своїм батькам, сусідам? Як економлять вони? Чи важливі ці питання для них?  І тому ми вирішили провести дослідно-освітницьку кампанію. Провели її в рамках тижня «Енергозбереження»

 

З 05 по 09 вересня 2016 в Первомайській ЗОШ І-ІІ ступенів №7 був проведений тиждень «Енергозбереження».

Мета проведення кампанії:

 

Øвиявлення рівня обізнаності населення різних категорій, з питань енергозбереження; ознайомлення учнів, їх батьків та населення мікрорайону з найбільш дієвими способами збереження енергії, тепла в приміщенні, економій;

Øрозлянути гострі питання збереження енергетичного потенціалу країни та шляхів поновлення енергії;

Øформування енергоефективного мислення учнів та свідомого відношення до розвитку звичок економного ресурсоспоживання.

Завдання:

         висвітити проблеми енергоспоживання в Україні та в усьому світі

         огляд нових ідей у енергоспоживанні

         активізація суспільства у процесі енергозбереження

         висвітлення проблем екології, що повязані з енергоспоживанням людства

         формування у дітей  знань про економічні, екологічні проблеми регіону

         формування вміння самостійно оцінювати економічну і екологічну ситуацію та приймати правильне рішення

         активізація участі школярів у процесі енергозбереження у школі та вдома підвищення екологічної культури учнів

         формування свідомого ставлення до проблем економного  енергоспоживання

         економія електроенергії у приміщеннях школи за рахунок контролю енергоспоживання.

економія електроенергії при заміні звичайних ламп розжарювання на енергозберігаючі люмінесцентні лампи

 

І. Основна частина

 

Як було вже зазначено, наша школа, за останній час, дуже змінилась. Декілька років тому, школа була газифікована. А вже сьогодні, в більшості класів, сучасні меблі, а у цьому новому навчальному році, у нас з’явився навіть новий комп’ютерний кабінет, з новими сучасними комп’ютерами! Але крім цього, найголовніше, що в школі стало тепло, а отже і комфортно! Замінено 67% вікон. За минулі 2 роки замінено 10 дверей (у тому числі і вхідні). Повністю відремонтовано старе приміщення спортзали, можно сказати, що зараз він геть новий! В ньому замінили всі вікна, підлогу, дах… Тепер на урок фізкультури, ми всі йдемо із задоволенням! Звичайно, це коштує фінансових вкладень, фізичних зусиль з боку батьків, адміністрації, вчительського колективу школи, нам допомагає і міська влада, проте задоволені усі!

Більшість наших батьків теж навчалися в цій школі. Вони згадують часи, коли в класах було так холодно, що вдягали рукавиці! Думаю, їм важко було вчитися… А можливо, комусь зовсім не хотілось йти до школи. Тому зараз, наші батькі зацікавлені  в створені комфортних умов для нашого успішного навчання і розвитку.

Сьогодні наша держава переживає складні часи. Дуже гостро стоять питання енергопостачання, підвищують тарифи, турбують екологічні проблеми, економія енергії стала найактуальнішою для всіх.

Ми багато чуємо про це (телебачення, масмедіа) розповідають про це багато. Дійсно, ми знаємо багато і робимо теж багато. Та чи є ще резерви, можливості в цих питаннях? Чи впроваджуємо ми свої знання в практику, чи ділемось ними з друзями, родичами, чи цікавимось, спілкуємось з рідними, коли вдома теж виникає питання утеплення чи економії енергії?

Чи всі можливості ми використали? Можлив вже з’явилися нові шляхи, що дають зменшення втрат енергії. В сучасному світі розвиток технологій відбувається дуже швидко, тому ми вирішили проаналізувати стан зробленого на даний час і пошукати нові шляхи економії та збереження енергії, що споживає школа.

Наші дії.

Розробили план дій, структорою якого став тиждень «Енергозбереження». В рамках цього тижня, вирішили:

1.    Оглянути приміщення школи з метою з’ясування рівня енергозбереження на даний час, тобто, провести енергоаудит  приміщень, проаналізувати його, зробити висновки.

2.    Ознайомитись з новими технологіями, новими шляхами енергозбереження в будинках. Провести інтерактивний семінар для різних вікових категорій учнів.

3.    Намітити заходи для продовження роботи по енергозбереженню в школі.

4.    Ознайомити їх з адміністрацією школи, з батьками, для вироблення єдиних запланованих, виважених дій.

5.    В кожному класі, починаючи з початкової школи, періодично, (1 раз на семестр), проводити  інформаційну і виховну роботу по збереженню енергії в будинках, виробленню культури енергоспоживання, екологічної культури школярів.   

6.    Сплануванувати і проводити таку роботу і серед населення мікрорайону школи. Для цього створити в школі гурт «Промінчик».

7.    Активу гурту «Промінчик» розробити рекламні флаєри, листівки для привернення уваги до питань енергозбереження

 

План проведення тижня «Енергозбереження»

в Первомайській ЗОШ І-ІІ ступенів №7

 

День тижня

Захід

Виконання

Понеділок

05.09.2016

Оголошення про проведення тижня та його план

Конкурс плакатів, малюнків з теми «Енергозбереження»

 

Вівторок

06.09.2016

Виступ агітбригади по класам

 

Середа

07.09.2016

 

Енергоаудит шкільних приміщень

 

Четвер

08.09.2016

 

Інтерактивний семінар «Енергозбереження-2016»

 

П’ятниця

 

09.09.2016

Робота в мікрорайоні

Анкетування

 

Понеділок

12.09.2016

Підсумки тижню:

Підсумки конкурсу плакатів і малюнків -

оголошення переможців.

Опрацювання даних енергоаудиту – висновки.

Опрацювання анкет соціального опитування населення мікрорайону – результати.

Визначення подальших напрямків роботи.

 

 

Далі наші дії були такими:

 

                     1.    На лінійці було оголошено про план проведення тижня, його завдання і  умови.               

 

                        2.    З першого дня учні почали готувати малюнки, плакати і цікаві проекти!

 

3.    Весело і цікаво провели свої виступи серед учнів школи агітбригада ініціативної групи учнів 8 класу. Їх метою було привернути увагу учнів до проблем енергозбереження, культури енергоспоживання, простих правил економії, про які ми часто забуваємо, а іноді і незнаємо!

 

Перед виступом, діти розробили «Пам’ятку» по найактуальнішим питанням енергозбереження і залишили її в кожному класі.

  

«Бережи і заощаджуй енергію вдома і в школі!»

 

4.    Проведення енергоаудиту шкільних приміщень:

 Енергетичний аудит школи.

План

1.    Вікна: перевірка вікон та протягів. Заміна старих вікон на нові – енергозберігаючі.

2.    Батареї: їх розташування і використання тепловідбивних матеріалів за батареєю.

3.    Двері: наявність чи відсутність протягів, утеплення дверей.

4.    Підлога: шпаклювання щілин, заміна старої, дерев’яної підлоги на теплий лінолеум.

5.    Освітлення: заміна ламп розжарювання на енергозберігаючі.

6.    Стіни: використання утеплюючих шпалер

 Примітка: Обстеження вікон та дверей на виявлення протягів можна зробити двома способами:

1) запалити свічку і провести нею вздовж рам закритих вікон і дверей (якщо полум’я коливається, значить в цих місцях є протяги);

2) на олівець липкою стрічкою закріпити один кінець целофану прямокутної форми, а інший вільно коливається від руху повітря.

 

ВІКНА Відомо, що загальна втрата тепла через вікна складає до 45 %, тобто в перерахунку на  школу це складає трохи немало 136 Гкал в рік. І це лише безпосередній матеріальний збиток, до цього потрібно додати сотні дітей, страждаючих від протягів, роботу лікарів в разі хвороби, пропущені уроки - недоотримані знання. Не чекаючи заміни вікон досить використовувати прості засоби для зниження тепловтрат (оклеювання вікон папіром чи скотчем). За допомогою простого саморобного пристрою «свознякометра» (нитка, закріплена на олівці) або звичайної свічки визначаються джерела ы наявність протягів.

В коридорах школи ще залишилися старі дерев’яні вікна. Вони потребують заміни, а задля їх утеплення, зараз їх можна заклеїти паперовими стірчками або скотчем.

Це досить ефективно. Таким способом ми оклеїли вікна в коридорах школи. Це значно зменшило протяги і температура підвищилась 4 – 60С.

Оптимальні методи усунення протягів: тріщини у склі і проміжки у стиках герметизують спеціальним клеєм для скла і дерева – силіконом. Водонепроникний силіконовий герметик забезпечує повну герметизацію вікон.  Протягів в  коридорі більше не має.

  

  В школі замінено 67% старих дерев’яних вікон на нові – енергозберігаючі.

В таких класах стало світліше, гарно, сучасно і тепло!

 

СТІНИ В класних кімнатах і кабінетах використані «теплі» шпалери (але більшість з них в якості панелей).

 

БАТАРЕЇ  під час опалювального сезону всі батареї школи працюють добре. При температурі - 40С на дворі, заміри пірометром показали 620С, а зворотню 540С. це середнє значення для класних кімнат і кабінетів. Крім того, в більшості кабінетів та класних кімнатах, за батареї прикріплений тепловідбивний матеріал з поверхнею із фольги. Це один з найпростіший спосіб збільшення температури  в класах і в коридорі  на декілька градусів. Для збільшення тепловіддачі наявних батарей за батареї поміщається тепловідбивний матеріал з поверхнею з фольги (наприклад «Пенофол»). Тепловідбивний матеріал з поверхнею з фольги вартістю до 18 грн. за м2, зменшує тепловтрати на 19 % без додаткових витрат на збільшення температури теплоносія.

 

ОСВІТЛЕННЯ:  лампи розжарювання міняємо на енергозберігаючі 

В нашій школі на 80% в усіх кабінетів і класів цокольні розжарювальні лампи були замінені на енергозберігаючі люмінесцентні, було налічено 125 цокольних ламп розжарювання потужністю 100 Вт, які протягом року витрачають 85 410 квт-годин. (125ламп*0,1кВт*365/2*8годин). Заміна всіх ламп на енергосберегающие люмінесцентні потужністю 24 Вт дасть економію 13 035,7 кВт-годин на рік. Зараз, це значне зниження  грошових витрат на електроенергію!

 

 ПІДЛОГА     Велике значення в енергозбереженні приміщення має утеплення підлоги. В цьому році частина старої дерев’яної підлоги в коридорах і в декількох класах, була замінена на теплий лінолеум. Стало гарно, затишно, тепліше і тихіше!

                                       

 ДВЕРІ Школа починається зі входу. Вхідні двері в нашій школі не тільки гарні, вони утеплені, без протягів. За минулий рік було замінено 10 дверей. Більшість дверей кабінетів і класних кімнат (85%) оббиті з середини і ззовні, або повністю замінені на нові. Завдяки спеціальним планочкам і утеплювачам, протяги в щілинах відсутні. Вимірювання показало - це значно зменшило енерговтрати. В деяких класах, завдяки цьому температура в класі підвищилась на 40С! 

 

Протяги відсутні (навіть у вітряну погоду)! Протягометр у дії.

 

 Після аудиту – підведемо  підсумки. Проведемо підрахунки, нескладні – їх може зробити практично кожен!

 

  А висновки такі: енергоаудит приміщень школи показав - в школі дуже багато зроблено для збереження тепла взимку, економії електроенергії, газовитрат, для економії води. Зараз найхолодніше місце в школі – рекреація І поверху. Вхідні двері широкі. Під час перерви, відкриваються вони часто і досить широко, тому заходить багато холодного повітря. В цьому є певний «+» вентиляція, надходить свіже повітря. Також, тут в коридорах ще залишилися старі дерев’яні вікна, вони потребують заміни, та покищо ми їх оклеюємо. Проте заміна цих вікон дала підвищення температури на 3-50С.

В кабінетах і класних кімнатах стало світліше, затишно і набагато тепліше в холодний зимовий період. Проте є ще досить велики об’єми роботи, виконавши які школа могла б зробити ще більше. Ми підрахували: якщо замініти ті лампи розжарювання, які ще залишилися, можна ще отримати економію у 43 725,7 кВт-час на рік.

Потрібно ознайомитися з новими матеріалами і технологіями утеплення дверей, підлоги, стін. Продовжити цю роботу по класах, разом з батьками і вчителями.

Також, звернути увагу на втрати теплоенергії через стелі (≈20%), дахи і горища (≈9%), стіни (потребують зовнішнього утеплення, особливо з північної сторони і частих сильних вітрах – це ≈26%), підвал, фундамент (тріщини), підлога - ≈10%

Особливої уваги потребує дах школи! Депутати міської ради вже оглянули його і ми сподіваємось на ремон даху в найближчий час. Всім відомо що тут втрати тепла дуже значні!

Тому ставимо першочергове завдання перед гуртом «Промінчики» - створити «Енергетичний паспорт будівлі Первомайської ЗОШ №7». Енергетичний аудит проводити 2 рази на рік.

 

5.    В рамках тижня був проведений інтерактивний семінар «Енергозбереження» серед учнів різних вікових категорій.

  ü Побач проблему

üЩо робити

üЩо нового – нові можливості, нові технології

üЯк діяти – складаємо план

üОбрахунки

üДії за планом

üРезультати

Діти працювали в групах. Ознайомились з проблемами енергозбереження, їх джерелами і новими технологіями.

Підрахували (приблизно) скільки часу вдома буває включеним телевізор, навіть коли його ніхто не дивиться, а дізнавшись, що щорічно при роботі 4 години на добу телевізори витрачають приблизно 30 млрд кВт/год електроенергії були просто вражені!

Ознайомились з основними способами економії електроенергії (вимикати світло виходячи з кімнати, вимикати вчасно інші електроприлади, економно витрачати воду, не нагрівати повний чайник води коли потрібно всього склянка…) Вирішили, вдома розповісти про почуте батькам, рідним, друзям, сусідам, дати поради і відслідковувати власні вчинки і рідних, вивісити пам’ятки. Навчилися визначати покази лічільника, а через тиждень обрахувати економію. Зробити висновки (бажано разом з дорослими).

 

6.    Робота в мікрорайоні школи

Ініціативна група учнів школи провела соціальне опитування серед населення про обізнанність з питань енергозбереження. Діти опитували своїх друзів, родичів, сусідів, знайомих за анкетою (питання знайдені в інтернеті). В школі їх опрацювали і зробили висновки.

 

Висновки: з 65 респондентів, що проживають в мікрорайоні школи 57% людей старшого покоління (40-50 років) вважають, що найбільшої причиною економити енергоресурси є їх висока ціна (витрачається близько чверті домашнього бюджету), а молодше покоління (молодше 20 років і до 30 років) вбачають найголовнішими причинами – збереження ресурсів планети (26%) і збереження навколишнього середовища (71% респондентів).

63% опитаних використовують найпростіші способи економії і 78% обізнані з ними. Близько 40% опитаних використовують люмінісцентні енергозберігаючі лампи.

б

59% людей замініли старі вікна. 91% опитаних має інтерес до нових теплоі енергозберігаючих технологій і ознайомився б з новими шляхами енергоєкономії.

Звідси випливає, що це найактуальніша проблема і необхідно постійно розповсюджувати інформацію про вже існуючи і нові шляхи і можливості в способах енергозбереження та їх величезне значення для кожної сім’ї, для країни і всієї планети!

 

7.    Підсумки конкурсу малюнків і плакатів серед учнів школи. Журі визначає переможців.

  

8.                Підсумки тижня.

Кожен учень – вже зараз є повноцінним і свідомим громадянином держави, який повинен дбати про неї, про її розвиток, її економічну міць.

Для дитини це цілком можливо, при умові, якщо маленька людина усвідомить важливість вироблення в собі «економічно-корисних» звичок.

 Якщо вдома чи в школі тепло – всім людям там комфортно – затишно, приємно, є бажання вчитися і працювати!

Це багато в чому залежить від нас! Потрібно знати як і де можна зберегти тепло, виробити в собі звички економити, берегти тепло і покращити своє життя, життя тих хто поряд, навчити і їх жити в комфорті.

А для цього потрібно знати як це ефективно робити, знайомитися з новими досягненнями в енергоспоживанні і його економіїї, з новинками енергозберігаючих матеріалів, новими технологіями.

 

Необхідно привернути увагу громадськості, населення щодо важливості питань енергозбереження і економії енергії. Розробити цікаві, нестандартні форми популяризації знань з енергозбереження, їх важливості для кожної сім’ї, для нашої країни і всієї планети на якій ми живемо!

У підсумках тижня виявлено класи, які велику увагу приділяють енергоекономії та екнергоекономічній грамотності, культурі учнів – І місце посів колектив 8 класу; ІІ місце – колектив 7 класу, а почесне ІІІ місце посів колектив 4 класу.

  Література:

1.    Енергозбереження в шкільному курсі фізики. Харьків Видавнича група «Основа» 2006

2.    http://osvita.ua

3.    http://economy.kname.edu.ua

4.    http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/pnaec350.pdf

5.    http://ukrjournal.com

6.    http://ecorezerv.ucoz.ua

7.    http://white-crows.com.ua

8.    https://uk.wikipedia.org

9.    http://ecoenergy.dilovamova.com

10.http://newecolife.com.ua

11.http://zolochiv.net

12.http://yznaika.com

 

 Додаток 1

Анкета “Енергозбереження в побуті

1. Ваша стать                       Чоловіча                   Жіноча

2. Ваш вік           до 20-ти        20-30        30-40          40-50        50 і більше

3. Чи знаєте Ви, скільки кВт енергії використовує Ваша сім’я?    Так        Ні

4. Чи рахуєте Ви, що енергію необхідно використовувати економно?      

5. Чи намагаєтесь Ви робити це самі?              Так               Ні

Якщо Так, то чому? Економія грошей Обмеженість ресурсів на Планеті Збереження навколишнього середовища  Вони дорого коштують 

6. Чи вимикаєте ви світло, коли виходите із кімнати більше ніж на 5 хвилин?           Так              Ні                Інколи           

 

7. Чи буває так, що без певної необхідності у вашій квартирі горить світло?           Так            Ні                   Не знаю        

 

8. Чи виключаєте ви електроприлади, коли виходите із кімнати?           Так              Ні                 Інколи   

 

9.Чи використовуєте ви енергозберігаючі лампочки?        Так           Ні                                   

 

Якщо Ні, то чому?         Дорого           Не бачу різниці між ними і звичайними лампочкам                       Не замислювався

10. Для чаю ви наливаєте повний чайник води, чи скільки необхідно?        Повний                     Скільки необхідно

 

11. Чи перекриваєте ви воду, коли чистите зуби; тимчасово покидаєте ванну кімнату?        Так                Ні              Інколи

 

12. Чи всі водопровідні крани у вашій квартирі справні?

        Так                   Ні                   Інколи

Додаток 2

 

 Бережи енергію – здобудеш комфорт!

 

Вимикай світло, коли воно не потрібно!

Додаток 3

Рекомендації щодо енергозбереження в побуті

Запам'ятайте!

1.               Заклеюйте щілини у віконних рамах в холодну пору року.

2.               Утеплюйте балкони.

3.               Встановлюйте лічильники газу, води.

4.               Вимикайте надлишок електроприладів в кімнаті.

5.               Холодильники у наших квартирах є найбільшими "споживачами " електроенергії, тому потрібно:

а) постійно згадувати, що температура у холодильнику значно нижча за кімнату, особливо влітку. Тому треба його берегти від тепла. Розташовувати його подалі від радіаторів опалення. Від прямих сонячних променів.

б) навколо холодильника має бути достатньо вільного місця, щоб конвекційні потоки рівномірно його охолоджували.   

в) двері мають бути щільно прикриті. Між дверцятами і корпусом не повинен вільно проходити аркуші паперу. Якщо це так — потрібно замінити гумову прокладку у дверці.

г)  намагайтеся тримати не довго дверці відкритими.

д) якщо надовго від’їжджаєте з дому, відключайте холодильник.

6.   В холодну пору року зачиняйте за собою щільно двері.

 

Енергозбереження- найдешевше й екологічно чисте джерело енергії

 

Отримали результати. Трохи недотягли, проте це надихає!  

місто Первомайськ Миколаївська область